Educăm copii pentru viitor

Erasmus +

Project Description

Category
Erasmus +

ȘCOALA GIMNAZIALĂ “I.G.DUCA”
2018-1-NL01-KA229-039056_5
ERASMUS +

„Identitate comună: cum să construim o Europă mai puternică dincolo de prejudicii”

Obiective urmărite în proiect:

  1. Lărgirea viziunii participanților referitoare la posible diferențe și sublinierea importanței toleranței.
  2. Încercăm sa aflăm interesele noastre comune, pe care le impărtășim, când vorbim despre a trai impreună într-o uniune politica europeană, în care se garantează urmele unice ale fiecărei culturi în parte. Pe parcursul proiectului vom formula și prezenta Uniunii Europene 10 valori împărtășite de către noi toți.
  3. Ca urmare a primilor pași, vom stabili faptul că suntem conștienți de nevoia cooperării transnaționale. Împărtășirea intereselor comune va duce la parteneriate stabile la nivel European, în timp ce insistența în dovedirea unei viziuni înguste va conduce la intoleranță, tulburări sociale si, în cel mai rău caz, la excluderea socială.

Impactul principal al proiectului nostru este faptul de a fi conștienți de importanța incluziunii sociale prin crearea unei mai bune înțelegeri a diferențelor culturale. Pe lânga temele generale, legate de mâncarea și muzica tradițională, vom pune accent pe importanța împărtășirii bunelor practici, fiecare țară contribuind cu o temă specifică propriei moșteniri culturale, care merită a fi supusă atenției celorlalte țări.

Trei din țările participante vor trata pericolul excluderii sociale, cu care se confruntă zilnic, cauzate de prejudecățile legate de minorități și refugiați. Așadar experiența de invățare a acestor participanți este relaționată direct cu realitatea din școlile lor.

Doar incluziunea socială va duce la o societate mai justă.Vom scoate în evidență abilitățile noastre și ale elevilor de învățare interculturală. Vom cunoaște ce este diferit in abordarea  fiecarei culturi in parte și, la final, vom decide ce dorim sa încorporăm în propia noastră cultură.

Țări participante:

» OLANDA – coordonator principal

» LITUANIA – partener

» TURCIA – partener

» ROMÂNIA – partener

» GRECIA – partener

Perioada desfășurării:  2018-2020

Perioade mobilități:

» 2019 = TURCIA și LITUANIA (2 cadre didactice, 5 elevi);

» 2020 = ROMÂNIA, OLANDA, GRECIA (2 cadre didactice, 5 elevi);

» Iunie 2020 = Întâlnirea finală la BRUXELLES (1 cadru didactic, 3 elevi).

Activitățile proiectului:

Toate activitățile sunt centrate pe nevoile generale social-umane. În ciuda diferențelor culturale, muzica și aspectele culinare unesc partenerii. Activitățile sportive apelează la valori de validitate generală. Odata ce stabilim niște criterii obiective (precum  corectitudinea într-o competiție) vom genera un set de 10 valori  comune. După fiecare vizită de schimb, participanții vor alege 2 valori comune, care sunt specifice întâlnirii respective și care pot fi traduse drept criteriu general de construire a Europei, dincolo de prejudecăți. Aceste valori  se vor constitui într-un exemplu de bune practici, deoarece au fost alese de membrii parteneri.

Primii pași în proiect:

» În primele 3 luni, le vom cere elevilor să se cunoască prin intermediul portalului E-twinning înainte de a se cunoaște personal. Apoi se vor găsi și instruí familiile, care vor găzdui elevii participanți. Toate școlile vor desfășura ședințe cu părintii elevilor angajați în aceste activități.

» Toti participanții vor fi selectionați prin scrisori de motivație, unde vor descrie interesul lor pentru acest proiect, în special privind obiectivul principal: schimbul de bune practici în perspectiva interculturală. Elevii vor participa pe platforma de E-twinning și pe blogul google al proiectului. Se vor folosi formulare de evaluare, pentru a monitoriza sentimentele și gândurile elevilor. În cazul unor neînțelegeri sau dificultăți, se va discuta în mod deschis, într-o atmosferă de respect. Școlile gazdă vor fi obligate să asigure, tuturor participanților, securitate maximă.

Activități în TURCIA:

  1. Elevii din Turcia vor face prezentări de cântece și dansuri tradiționale. Toți participanții dansează și cântă. Grupurile de elevi vor face un tur cultural al orașului și al împrejurimilor sale. Când vor vizita muzeul de arheologie, ei se vor gândi la istoria tărilor implicate și la posibile similarități.
  2. Ca activități sportive vom avea trekking (călătorii aventuroase pe jos). Toti participanții vor merge pe jos pe traiectorii prestabilite în canion. Ei se vor ajuta reciproc in unele părți mai grele de parkour. (Parkour este o disciplină fizică inspirată de mișcarea corpului omenesc, ce se concentrează pe mișcarea eficientă, neîntreruptă înainte, peste, pe sub, în jurul și prin obstacole (atât naturale cât și artificiale) într-un anume mediu înconjurător. Astfel de mișcare poate apărea sub formă de fugă, sărituri, cățărări și tehnici mai complexe. Scopul parkour-ului este ca practicantul să-și adapteze mișcarea la orice obstacol din calea sa). După trekking se va lua picnicul. Ei vor pregăti mîncarea, vor servi și mânca împreună. Lucrând împreună le va asegura integrarea și simpatia unuia față de celălalt.
  3. Arta țeserii covoarelor; covoarele turcești, împletite manual au un loc aparte în moștenirea noastră culturală ca documente etnografice relaționate cu cetățenii turci din Anatolia. Covoarele și covorașele chilim, cusute de mâna, cu diferite motive, reflectă valorile perioadei în care se făceau. Orasul Uşak este cel mai bun in țesutul manual al covoarelor. Mai întai vom vizita o fabrică, ca să vedem cum  se desfășoară procesul de producție al acestor covorașe. Apoi vom vizita sate din vecinătate, care  au meșteșugarii lor, care mențin înca tipurile tradiționale de țesut. La final se va vizita Casa de țesut din Usak, iar participanții vor încerca să țeasă în acest muzeu.
  4. Va mai fi o scurtă călătorie într-un oraș din apropiere, pentru a se vedea ruinele istorice și antice, care spun ceva despre cultura turcă, dar și despre sedimentele culturale ale oaspeților noștri, lăsate de predecesorii lor. Participând la activitatea culturală îi va ajuta pe participanți să învețe despre istoria acestui popor și despre istoria lor, să facă conexiuni, să dezvolte prietenii și să dezvolte un sens al ideilor comune. Un asemenea impact pozitiv se va transforma într-un potențial beneficiu al comunității.
  5. În ultima zi a intâlnirii, întreaga comunitate școlară (profesori, elevi, parinți) și participanții vor găti, vor pregati diferite tipuri de mâncare și le vor gusta. În timpul atelierului ei vor învăța ce fel de ingrediente sunt folosite la gătit. Ei vor împărtăși informații despre arta culinară.

Cadrele noastre didactice de engleză, muzică, arte, sport, istorie și geografie vor lucra intens cu grupurile de elevi, pentru a termina toate activitățile. Ei vor adauga obiecte noi în curicula noastră școlară.
Toate aceste activități pot stimula incluziunea socială, în timp ce observăm și învățăm despre diferențele culturale în timpul schimbului.

Activități în LITUANIA:

  1. Fiecare țară va prezenta tradiția de facere a pâinii in țara sa, folosind prezentări sau materiale fílmate. Vom compara modul în care se face pâinea și tradițiile culinare, specifice fiecărei țări. Vom avea activități educative în muzeul local și ne vom familiariza cu aparatele și dispozitivele mici tehnologice (gadgets) antice și cu uneltele folosite în prepararea pâinii. Participanții vor face făina manual, folosind pietre abrazive, de polizat și vor afla cum se făcea pâinea in vechile vremuri. Elevii vor învăța despre diferitele metode de preparare a pâinii și despre menirea simbolică a pâinii pentru lituanieni, care este direct legată de istoria agriculturii in Lituania și de multe tradiții catolice.
  2. Se va organiza o expoziție de pâini, pentru a se putea gusta diverse tipuri de pâine din Lituania și se cere partenerilor să prezinte tipurile lor populare, de asemenea. Astfel, participanții vor descoperi noi gusturi. Ne vom invita musafirii să ni se alăture pe „drumul pâinii”, în care fiecare va prezenta întregul proces, de la cultivare și până la sosirea ei pe mesele noastre. Fiecare va putea sa coacă propria sa pâine, aici se va evidenția colaborarea echipelor și importanța acesteia.
  3. Vom prezenta un stil unic de a cânta, care face parte din moștenirea noastră culturală. Sutartines – cântece în mai multe părți, promovează impărtășirea valorilor culturale și nasc sentimentul identității culturale, a continuității și a stimei de sine. Textele lor au multe teme despre muncă, calendar, ritualuri, nunți, familie, războaie, istorie, momentele de peste zi. Cântând împreună avem oportunitatea de a accentua latura comună a tradițiilor.
  4. Vom vizita diverse locuri din Lituania și vom organiza o intâlnire cu politicieni locali, pentru a discuta despre proiectul nostru de identitate comună. În această discuție, vom stabili 2 valori comune, pe care le putem susține toți.
  5. În proiectul nostru vom include mâncăruri tradiționale de sărbătoare, care, de regulă, unesc participanții de proiect, familiile și cadrele didactice. Toți vor pregati un tip de mâncare tradițional, pe grupe, pentru a se invăța diverse tehnici culinare și rețete.

 

Activități în ROMÂNIA:

  1. Copiii vor prezenta un PowerPoint despre mâncarea tradițional românească, apoi îi vom lăsa pe elevi să pregăteasca ei înșiși mâncarea. Apoi vor gusta ce au pregătit și își vor exprima părerile. Apoi se merge la un restaurant cu specific românesc și purtam o discuție cu bucătarul șef de acolo. Copiii vor afla despre arta culinară tradițională  din România.
  2. Următoarea activitate va fi organizată de d-na profesoară de muzică, care va prezenta o listă de cântece pregatite de elevii români. Apoi elevii români vor acționa ca reporteri și vor lua interviuri colegilor din alte țări în legătura cu melodiile și cântăreții preferați. Se vor face poze, filmulețe. Materialele obținute se vor folosi în realizarea unor prezentări PowerPoint a fiecarui copil intervievat. Apoi copiii oaspeți vor învăța un cântec tradițional românesc, tradus în limba engleză.
  3. Tradițiile dansului românesc. Se va prezenta un scurt filmuleț despre aceste dansuri și zonele unde se practică. Apoi copiii români vor dansa pentru oaspeții lor. Ulterior se vor întâlni toți cu un profesor de dans, care îi va învăța pe toți copiii un alt dans. Vor fi explicate diferitele tipuri de dansuri, cine le danseaza și cu ce ocazii.
  4. Se vizitează grădina zoologică, se discută despre cum sunt tratate animalele de acolo și cele de companie. Vom merge într-o excursie la un parc cu animale și ne distrăm. Apoi ne întoarcem și vorbim despre cum îngrijim si protejăm animalele de companie. După aceea copiii se împart pe grupe și vor face desene variate. Ulterior vor schimba grupele și vor alcatui o poveste, folosind desenul din imagine. Copiii vor fi indrumați de d-na profesoară de arte plastice, iar textele poveștilor se vor scrie în limba engleză. În final cea mai bună poveste va primi un premiu. Imaginile și textele vor fi adunate într-o cărticică disponibilă online.
  5. Se va organiza un concurs, unde fiecare elev își va demonstra abilitățile și talentul: Domnul și Domnișoara Erasmus România. Fiecare țară își alege reprezentanții, care pot cânta, recita, spune glume, prezenta exerciții de gimnastică, etc. Ei vor apărea în fața unui juriu. Cei mai buni vor fi desemnați ca Dl și D-ra Erasmus România. În timpul spectacolului ei vor arăta ce au învățat în Romania.

Toate aceste activități au ca obiectiv împărtășirea aspectelor de viață, care ne pot face fericiți:mâncarea,muzica,dansul și animalele.Activitățile unesc stilul modern cu cel tradițional și vor arata exact ce avem în comun cu partenerii de proiect.

Activități în OLANDA:

  1. O lecție interactivă despre Spinoza. Influența lui Spinoza este inseparabil legată de conceptul de libertate religioasă, munca sa reprezentând un punct de plecare a iluminismului în secolele 17 și 18. Rezultatul acestei lecții este viziunea faptului că valorile personale nu pot fi centrate în jurul pozițidogmatice; Spinoza pledează pentru toleranță dincolode toate tipurile de credința. După-amiază elevii vor vizita portul din Rotterdam, pentru a învăța despre tradiția comercială olandeză.
  2. Vizită la Kinderdijk. Kinderdijk reprezintă ingenuitatea tehnică a ingineriei olandeze privind managementul apei. Elevii vor face schițe scurte pentru o tema din ultima lor zi, în ora de artă. După-amiază se vizitează muzeul Mondial din Rotterdam, unde elevii vor trebui să integreze toate tipurile de lucrări într-o tradiție specifică. Vom folosi acțiuni digitale, făcute să dea elevilor o lecție interactivă despre moștenirea culturală, în cadrul muzeului.
  3. Elevii vor lucra pe un cântec despre Europa, care integrează diversitatea mediilor participanților. Dimineața ei vor scrie textele în limba lor, în care  vor descrie caracteristici tipice sau valori ale propriilor culturi. După-amiază aceste texte vor fi integrate într-o piesa corală comună. Vorbim despre contribuțiile tuturor participanților, care presupun o deschidere și o ințelegere a unei  activități comune. Vom invita primarul din Barendrecht la prezentarea cântecului.
  4. Maeștrii olandezi, prima parte; în ora de arte, elevii vor invăța despre maeștrii olandezi și despre modul în care picturile lor au reflectat schimbări în structurile sociale ale societății olandeze. După-amiază elevii vizitează galeria regală de pictură Mauritshuis din Haga, pentru a vedea câteva capodopere. Elevii vor face câteva schițe pentru a doua oră de artă.
  5. Elevii vor lucra pe o tema personală în ora de artă; ei trebuie să picteze, să incorporeze motive și tehnici din Epoca de Aur în combinație cu propriile lor impresii din Olanda actuală. Lucrările vor fi expuse la școală și se adună într-o cărticică disponibilă online. Și aici accentul cade pe integrarea tradițiilor într-un context etnocultural specific olandez. Seara vom mânca „snert”, o supă olandeză de iarnă, cu mazăre.

 

Activități în GRECIA:

  1. Ziua 1: experimentarea ritualului de ospitalitate homerian: ospitalitatea este principiul fundamental în poemele epice homeriene, în special în Odiseea. În lumea homerică musafirul este o persoană sacră, iar gazda trebuie să efectueze un ritual special, pentru a oferi cele mai bune servicii. Vom vizita muzeul vechi Eleutherna-Homer din Creta, unde oaspeții vor vedea adevărul din poemele homerice.
  2. Ziua 2: pornind de la descrierea homerică a organizării jocurilor ca parte a ritualurilor de ospitalitate și pentru a onora moartea lui Patroclus în Iliada, vom descoperi valorile care caracterizează jocurile olimpice. Dorim să organizăm jocuri unde elevii din țările musafire vor participa ca oameni onorați și vor fi răsplătiți cu un Cotinus, o cunună specială de măslin.
  3. Ziua 3: pregătirea și performarea poemelor grecești: la școală se învață despre „mantinades”, care sunt formele cel mai comune ale poemelor populare răspândite în Creta. Vom vizita un cămin de bătrâni, pentru a recita și cânta poeme cretane împreună. Elevii vor avea șansa să creeze, alături de bătrâni, săpunul tradițional de ulei de măsline și crema cu ulei de măsline și ceară de albine.
  4. Ziua 4: o continuare a călătoriei în lumea sportului și a jocurilor: vom învăța „bull-leaping”, care este un ritual ce constă în săritura acrobatică peste un bou și este strâns legată de civilizația Minoan. Mai departe vom vizita muzeul arheologic din Heraclion și Palatul Minoan din Knossos.
  5. Ziua 5: vizită la primărie, ne intâlnim cu primarul, pentru a face o diseminare a proiectului. Se va organiza un tur al orașului, pentru a vedea monumentele.

 

Întâlnirea finală la BRUXELLES

Întâlnirea din iunie 2020 va constitui un rezultat concret al construirii unei identități comune, dorim să oferim 10 valori commune Consiliului European de la Bruxelles. Pentru școlile și elevii noștri aceasta ar putea fi ocazia perfectă pentru:
– a practica abilități democratice de bază, care să încurajeze elevii să devină cetățeni responsabili;
– a da șansa elevilor să cunoască structura guvernului Uniunii Europene prin organizarea unei ședințe cu departamentul de informare al Uniunii Europene;
– a le permite elevilor să experimenteze faptul că vocile lor pot fi auzite prin oferirea și discutarea a 10 valori comune-formulate în timpul proiectului nostru-politicienilor;
– a disemina rezultatul final al celor 5 întâlniri la nivel politic înalt;
– a crea posibilitatea de a împărtăși rezultatele noastre unui public numeros;
– a se întâlni cu reprezentanți ai parlamentului european din țările implicate în proiect;
– a accentua importanța valorilor comune în ciuda sistemelor diferite de valori, în vederea creării unei deschideri spre toleranță.

» Rezultatele acestei ultime întâlniri vor fi adunate într-o carticică online, disponibilă tuturor participanților și școlilor, care va fi folosită pentru diseminare.
» Deoarece toate școlile trebuie să evaluaeze și să proceseze datele strânse în schimburile de mai înainte, ultima întâlnire e facută să apară ca un ansamblu de informații, provenite din experiențele anterioare.
» În toate școlile implicate rezultatele finale, beneficiile întâlnirilor reciproce vor fi discutate și diseminate în cadrul școlilor și la nivel municipal. De aceea vom folosi cărticica online, disponibilă tuturor.
» Elevii  vor experimenta cum este să practici o cetățenie activă de prim rang. Întâlnirea de la Bruxelles este un mijloc de a practica abilitățile democratice de bază ale participanților. Arătându-le elevilor partea practică în luarea deciziilor la nivel european, ei vor ințelege mai mult despre relativitatea intereselor naționale, dar și despre necesitatea lucrării în comun, împreună, asupra chestiunilor politice cruciale, care afectează membrii Uniunii Europene.

Diseminarea proiectului

» Vom folosi chestionare online, în care se procesează toate prejudecățile și se recunosc valorile comune.
» Se folosesc buletine informative, broșuri, pentru a comunica unii cu alții, care vor fi scrise în toate limbile participanților.
» În timpul mobilităților se invită politicieni la nivel local, pentru a accentua dimensiunea politică a unei societăți tolerante.
» Schițând sensul fenomenului cultural tipic în materialele lecțiilor, vom aduce o contribuție la materialele online.

Mijloace de comunicare folosite, scopul final și motto-ul proiectului

– YouTube, pe care-l folosim pentru a spune ceva despre expresia tipic culturală a participanților (referitor la arte si meșteșuguri, obiceiuri alimentare);
– google blog, pentru a rezuma toate evenimentele relaționate cu proiectul;
– e-twinning, ca mijloc de comunicare în prima fază de pregătire;
– Informari despre mobilități, care se postează pe blogul google și pe site-ul fiecărei școli;
– Portalul educativ școlar, folosit ca forum, pentru a împărtăși materiale didactice, cum ar fi ciclurile lecției în jurul diferitelor teme ale proiectului.

Vrem să amintim politicienilor și cetațenilor europeni că tradițiile unice merită a fi împărtășite, deoarece ele spun ceva despre diferite experiențe, medii și relația acestora cu valorile personale.
Vrem să evaluăm toate rezultatele cu politicienii locali, cu comunitatea școlară și cu membrii Consiliului European. Motto-ul acestui proiect este UNITATE IN DIVERSITATE.
Putem obține bunăstarea personală prin întărirea abilităților sociale. În formularea și împartășirea a 10 valori europene, ce ne leagă, vom putea depași prejudecățile și contura ceea ce numim identitate comună – un set de valori personale comune, care mai degraba ne unesc decât să ne despartă.

Condiții de participare:

  • » Depunerea scrisorii de intenție;
  • » Depunere CV;
  • » Cunoașterea limbii engleze, nivel minim A2;
  • » Cunoștințe TIC nivel de bază;
  • » Bune abilități de comunicare;
  • » Participare responsabilă la activitățile școlare în perioada mobilităților;
  • » Realizarea activităților de diseminare, feedback și evaluare.